Dlaczego akcje PKP Cargo spadają

Pkp Cargo S.A. (GPW: PKP) jest wiodącym europejskim przewoźnikiem kolejowym. Jego podstawową działalnością są przewozy krajowe. Oprócz przewozów intermodalnych, PKP oferuje usługi spedycyjne, terminale przeładunkowe i bocznice kolejowe. Odpowiada również za duży procent polskich połączeń EuroCity i obsługuje wszystkie pociągi InterCity w Polsce. Jednak akcje spółki od pięciu lat pozostają nieruchome.

Jest kilka powodów, dla których kurs akcji PKP tak długo pozostaje w stagnacji. Największym z nich jest fakt, że jest ona mocno zadłużona. Posiadanie zbyt dużego zadłużenia może być upadkiem każdej firmy. Ale dobrą wiadomością jest to, że prawdopodobnie zajmie to kilka lat, aby firma spłaciła swoje ogromne długi.

Podczas recesji państwo obcięło budżet na inwestycje kolejowe. W rezultacie PKP zreorganizowało swoją działalność w sześć dywizji. Najważniejszą z tych dywizji jest PKP Cargo, która oferuje szereg usług transportowych. Najbardziej dochodowe są terminale przeładunkowe i usługi spedycyjne.

Spółka planuje rozbudowę terminalu w Małaszewiczach, położonego w pobliżu granicy polsko-białoruskiej, co pozwoli na obsługę większości ruchu z Chin. Firma zainwestowała w branżę, nabywając flotę najnowszej generacji lokomotyw wielosystemowych do przewozów intermodalnych. Firma ogłosiła również plany budowy własnego biura w Chinach, co powinno pomóc jej w zdobyciu chińskiego rynku.

Firma wykorzystuje również swoją lokalizację, korzystając z inicjatywy Belt and Road, programu o wartości 1,2 biliona dolarów, którego celem jest odbudowa starożytnego Jedwabnego Szlaku. Oczekuje się, że firma będzie miała duży wpływ na ten projekt, co pozwoli jej zaistnieć na scenie międzynarodowej. W szczególności podpisała ona kontrakt z Unią Europejską na dostarczenie pierwszych w historii platform intermodalnych w Europie. Ta technologia może być kolejną wielką rzeczą w świecie transportu towarowego.

W ciągu ostatnich siedmiu dni akcje spółki rosną o 3,6%. Jej największym akcjonariuszem jest PKP Intercity, które posiada 50% udziałów plus jedną akcję. Wśród pozostałych akcjonariuszy jest Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, który od 2005 roku oferuje 25% udziałów w spółce. Spółka ma też kilku znanych akcjonariuszy, w tym byłego premiera Rybczyńskiego i polskiego magnata stalowego Henryka Sierpca. Spółka jest również własnością inwestorów prywatnych i jest członkiem giełdy papierów wartościowych WAR. Jeśli chcesz zainwestować w spółkę, możesz sprawdzić wyniki akcji w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Podobne tematy

Dodaj komentarz